Sweden

Re: Sweden

Postby rockdude » Sun Oct 24, 2010 7:16 pm

Du kan få mycket bra triggning med en vanlig skumbit. Det gäller bara att hitta vägen dit.
Hur hårt triggermaterialet ska vara
Hur nära skinnet det ska sitta
Hur hårt skinnet ska vara spänt
osv osv
Experimentera är ledordet.

Piezo element med större diameter ger starkare signal, vilket oftast mynnar ut i att det blir för lätt att generera maxsignal. Dynamiken blir alltså lidande. Detta går självklart att ordna. Sätter man en potentiometer till piezon så kan man sänka styrkan och därmed få bättre dynamik, signalomfång. Jag tror många har större diameter på sargen för att det ibland kan vara svårare att få bra triggning där. Själv har jag samma storlek överallt.

Tyvärr så har jag ingen video som visar mitt trumset ännu. Jag planerar att spela in något när jag är klar med alla mina cymbaler. Jag blev lite smått frälst i 3 zons cymbaler med choke så jag bygger om alla mina cymbaler. Toontracks senaste Music City SDX erbjuder bell, bow och edge på allt från hihat, crash, ride och china. Får bli mitt nästa inköp!
rockdude
 
Posts: 276
Joined: Wed Sep 02, 2009 7:18 am

Re: Sweden

Postby Bengt » Mon Oct 25, 2010 8:20 pm

Åter tack för dina tips! Ja det är mycket man ska ta reda på nu i början, bara det här vart man hittar rätt material och vart man ska införskaffa det. Sökte efter något lämpligt insektsnät för meshheads och såg då spår av dina efterforskningar, Rockdude, för något år sedan. Fick du tag i något bra material för saken till slut? Jag är nära att köpa en begagnad studsmatta enbart för att klippa ur bitar av tyget till mina skinn :lol: men jag vet inte om det kanske blir för mycket studs i skinnen men de lär ju inte gå sönder i första taget! Nu ska jag införskaffa piezo element gjorde först en beställning hos Elfa men backade när jag såg vad frakten gick på, blev plötsligt dubbla priset :o ! Nej detta projekt ska vara billigt, funktionellt och snyggt ;) Conrad.se säljer i olika varianter och också mycket billigt men, hmm kanske är det inte så bra? Som sagt man får testa sig fram.
/Bengt
Bengt
 
Posts: 4
Joined: Wed Oct 20, 2010 11:01 pm

Re: Sweden

Postby rockdude » Mon Oct 25, 2010 10:04 pm

Bengt wrote:Åter tack för dina tips! Ja det är mycket man ska ta reda på nu i början, bara det här vart man hittar rätt material och vart man ska införskaffa det. Sökte efter något lämpligt insektsnät för meshheads och såg då spår av dina efterforskningar, Rockdude, för något år sedan. Fick du tag i något bra material för saken till slut? Jag är nära att köpa en begagnad studsmatta enbart för att klippa ur bitar av tyget till mina skinn :lol: men jag vet inte om det kanske blir för mycket studs i skinnen men de lär ju inte gå sönder i första taget! Nu ska jag införskaffa piezo element gjorde först en beställning hos Elfa men backade när jag såg vad frakten gick på, blev plötsligt dubbla priset :o ! Nej detta projekt ska vara billigt, funktionellt och snyggt ;) Conrad.se säljer i olika varianter och också mycket billigt men, hmm kanske är det inte så bra? Som sagt man får testa sig fram.
/Bengt

Jag har provat allt från svart myggnät på Järnia till diverse tyger i tygaffären. Järnias myggnät har fungerat bäst. Lägg dem i dubbla lager. Här är en variant på hur man kan göra det:
http://www.edrums.info/5.htm
Finns även en kille som säljer Tuff mesh som verkar vara väldigt tåligt och bra för många användningsområden:
http://tuffmeshmaterial.weebly.com/

Studsmatta låter spännande :P Jag har aldrig provat så jag kan inte säga att det inte kommer fungera. Låter studsigt däremot :mrgreen: Om du provar så är jag nyfiken på att se resultatet.

Även om jag var nöjd med mitt myggnät så köpte jag Drum-tec design mesh heads för ett tag sedan. Ville ha något riktigt slitstarkt och snyggt som inte är speciellt genomskinligt. De är vita och stilrena. Har dock kvar mina myggnät i reserv och för att experimentera på ett par pukor som jag inte konverterat ännu. (Myggnäten triggar i stort sett lika bra och är otroligt mycket billigare...jag var mest ute efter det estetiska när jag inhandlade mina fina drum-tec skinn :) )

Piezo element finns lite överallt till varierande kvalitet. Man kan bättra på lödningarna om kvalitén skulle brista. Antingen genom att löda om trådarna eller genom att täcka lödningen med lite lim som skydd. Jag har också varit nära att gå i "Elfa-fällan". De har ett enormt sortiment, men frakten är rent utav löjligt hög. Man tjänar nästan på att beställa från USA och betala frakt och tull därifrån istället :)

Jag har beställt en hel del piezo element här:
http://cgi.ebay.co.uk/5-20mm-Piezo-Elem ... 2a05e023ce

Inte världens bästa kvalitet, men de är billiga, fungerar och triggar bra.

Kontakter och kopplingstråd etc beställer jag oftast från http://www.electrokit.se/
Har även beställt från Conrad några gånger och de är lite slöa med sina leveranser, men annars har de stort sortiment.
rockdude
 
Posts: 276
Joined: Wed Sep 02, 2009 7:18 am

Re: Sweden

Postby angr77 » Mon Jan 09, 2012 6:32 pm

Här är en svensk till som är komplett såld på Megadrum. (har en 32 kanal modul) tillsammans med Addictive Drums och Rolands Triggers.

Hälsningar

Anders
Sonor, Drum-Tec heads, Roland CY14, CY12&15R, 2x BT-1 & VH11, 12, 13, Triggera D11, 2xD14, Pintech Dingbat, Letric Moo, Quartz triggers, 2xARM based MegaDRUM, PS Board, M-Audio FT Ultra 8R, Addictive Drums 2.1.6, Surface Pro 5 http://zourman.com
angr77
 
Posts: 622
Joined: Tue Nov 29, 2011 10:42 pm
Location: Stockholm, Sweden

Re: Sweden

Postby JBeck » Fri Feb 01, 2013 8:58 am

Ytterligare en svensk. Har endast rudimentär taktkänsla - definitivt ingen trummis - men jag har just fått min Full Megadrum Kit som jag har tänkt använda till att "förtrolla" min sons rum. En del triggers kommer att styra ljud, medan andra styr ljusfunktioner (via en mikrokontroller, Netduino). Räknar att det tar ett bra tag att få ihop det, men han är bara 9 månader så jag har ingen brådska!
/Jonas
JBeck
 
Posts: 1
Joined: Thu Jan 31, 2013 8:52 pm

Re: Sweden

Postby TheYardbird » Sun Feb 02, 2014 2:48 pm

Hejsan! Ännu en svensk här! Fick just reda på om Megadrums genom vdrums.com/forum där jag har hängt ett tag och trackat folk med frågor om olika A2E-konverteringsmetoder.
Jag har ett PDP FS kit med standard setup, alltså virvel, kagge och 3 pukor allt som allt som jag skulle vilja bygga om till digitalt.
Det jag har tänkt mig ha i min färdiga setup är då det setet, kanske en extra golvpuka samt hi-hat, 2 crashar, en ride och kanske även 2 extra cymbaler för china och splash om jag känner att det är nödvändigt :P Vill köra med Yamaha-cymbaler då dom är hyffsat billiga och tysta (har testats av tidningen DigitalDrummer och dom är generellt sett tystast).
Helst vill jag kunna ha en 3-zons virvel och ride och gärna ena crashen om det är möjligt, dock kan jag ju inte köra Yamaha-modul då det inte finns några tredjeparts-triggers på marknaden som kan ge flerzoniga pukor eller virvlar på marknaden tydligen.
Det är ju inte något jättekomplicerat eller superstort set jag vill ha, dock vill jag ha så många zoner som möjligt på alla pads och cymbaler, skulle Megadrum kunna vara svaret? Vad har ni för uppsättningar och vad betalade ni för eran modul? Detta låter som en superbra idé dock kommer jag nog behöva köpa mig en färdigbyggd modul då jag är riktig o-händig och känner inte för att ta risken att bygga den själv, haha :P


//Mikael.
TheYardbird
 
Posts: 1
Joined: Sun Feb 02, 2014 2:36 pm

Re: Sweden

Postby angr77 » Tue Feb 04, 2014 8:35 pm

Hej Mikael.

Skoj med lite svenskar på forumet!

Har grejat en del med MegaDrum...riktigt skoj... och beroende framkallande!

Har nog testat det mesta med MegaDrum och olika pads, cymbaler, triggersystem.

3 Zons virvel har jag knappt sett... ens på Vdrums.com. Det vanliga är två, head/rim...men slår man på båda samtidigt så kan MegaDrum generera en tredje MIDI zon/not. Men det vanligaste man brukar köra är positional sensing i MD. Då tittar MD på vågformen som kommer in från en centralt monterad sensor i virvel och kan därefter avgöra var du slog på trumman. Nära kant till mitten i 127 steg... + slagets hårdhet, denna info skickas sedan över MIDI till exempelvis Addictive Drums...och slår man på PS funktionen där så kommer AD välja samplingar baserat på detta.... detta fungerar bättre än fler zoner.

I MD kan du ha fler trummor som kör PS... men det finns tyvärr inga ljud programvaror som stöder PS på mer än virveln.

3 zons rider finns det gott om och det fungerar utmärkt med både Yamaha och Roland i MD

Tror jag gav runt 2000 kr pix/st...har två... en ATmega baserad och en ARMaserad. Är du seriös trummis ska du välja den senare. Bättre känsla och snabb som tusan... och denna kan du bara köpa som modul. Inget byggande. :-)

Jag har 7 cymbaler, ett Sonor 2007 kitt, inbyggda triggers från Quartz Percussion, plus lite annat skrammel... se min signatur nedan.

Angr77
Sonor, Drum-Tec heads, Roland CY14, CY12&15R, 2x BT-1 & VH11, 12, 13, Triggera D11, 2xD14, Pintech Dingbat, Letric Moo, Quartz triggers, 2xARM based MegaDRUM, PS Board, M-Audio FT Ultra 8R, Addictive Drums 2.1.6, Surface Pro 5 http://zourman.com
angr77
 
Posts: 622
Joined: Tue Nov 29, 2011 10:42 pm
Location: Stockholm, Sweden

Re: Sweden

Postby jasse » Fri Jul 25, 2014 9:42 pm

Hallo, Norrland calling ;-)

Jag har just beställt en Megadrum 56 input med extra allting (färdigbyggt pga lite snävt med tid).

Hur som helst så är jag en blivande återfallsförbrytare när det gäller musik.
Jag håller på att leta rätt på mina samlingar av musikprylar så att jag kan sätta ihop en egen liten studio i källaren.
I stort sett bara trummorna som saknas.

Jag har läst på om digitala trummor den senaste tiden, och hittade hit då jag sökte efter en flexibel lösning på ett egenkomponerat trumset.

Jag tror att det här kommer att sluta riktigt bra.
jasse
 
Posts: 6
Joined: Thu Jul 24, 2014 7:56 pm
Location: North Sweden

Re: Sweden

Postby pettersundlof » Tue Aug 13, 2019 8:43 pm

Hej! 5 år senare, ett nytt inlägg :)

Jag håller precis på att sätta ihop en 56-modul. Ska dock använda den som hjärna till en 3.5-oktavs (+ annat smått som den ska få mata ut midinoter åt) mallet-midi-kontroller :) Har sen tidigare en 1.5-oktavsvariant som går in i en Alesis Trigger IO, vilka verkar ha slutat tillverkas. Hursomhelst på tok för få ingångar :)
pettersundlof
 
Posts: 29
Joined: Wed Jul 24, 2019 8:36 am

Previous

Return to Any other languages

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests

cron