Sweden

Sweden

Postby rockdude » Wed Sep 09, 2009 9:16 am

Finns det några svenska MegaDrum-byggare som smyger runt här på forumet?
rockdude
 
Posts: 276
Joined: Wed Sep 02, 2009 7:18 am

Re: Sweden

Postby pfhor » Sat Jan 09, 2010 1:42 pm

rockdude wrote:Finns det några svenska MegaDrum-byggare som smyger runt här på forumet?

Bare norbaggar ser det ut som. ;)
pfhor
 
Posts: 32
Joined: Sun Nov 22, 2009 8:55 pm
Location: Norway

Re: Sweden

Postby rockdude » Sun Jan 17, 2010 6:40 pm

pfhor wrote:
rockdude wrote:Finns det några svenska MegaDrum-byggare som smyger runt här på forumet?

Bare norbaggar ser det ut som. ;)


Det duger gott det också :lol:
rockdude
 
Posts: 276
Joined: Wed Sep 02, 2009 7:18 am

Re: Sweden

Postby chiron47 » Sun Feb 14, 2010 9:32 pm

Jodå, en till svensk finns det iallafall...
chiron47
 
Posts: 1
Joined: Mon Nov 16, 2009 11:56 pm

Re: Sweden

Postby rockdude » Sun Feb 21, 2010 11:12 am

chiron47 wrote:Jodå, en till svensk finns det iallafall...


Härligt! Då kanske det kan bli lite diskussioner på svenska också framöver. Alltid bra att kunna tipsa varandra om svenska ställen att inhandla komponenter och liknande från.
rockdude
 
Posts: 276
Joined: Wed Sep 02, 2009 7:18 am

Re: Sweden

Postby Bengt » Sat Oct 23, 2010 11:40 pm

Hej
Här är ännu en svensk. Har precis gått med i detta forum och väntar nyfiket på min beställda Megadrum. Har inte spelat trummor på många år så det ska bli riktigt najs att bygga sitt eget e-kit och lira loss :D ! Jag antar att ni har praktiserat era MD:s något? Vad har ni för reaktioner på den?
/Bengt
Bengt
 
Posts: 4
Joined: Wed Oct 20, 2010 11:01 pm

Re: Sweden

Postby rockdude » Sun Oct 24, 2010 6:13 am

Hej Bengt! Kul med ännu en svensk. Det är riktigt spännande och lärorikt att bygga sin egen trummodul. Det tar lite tid, men är värt vartenda sekund.

Min MegaDrum har fungerat klockrent sedan jag blev klar med den. Det gäller bara att lära sig att få till rätt inställningar för de trummor man använder, vilket kan ta tid i början. MegaDrum är extremt flexibel och inställningsmöjligheterna är fler än på en TD-20.
rockdude
 
Posts: 276
Joined: Wed Sep 02, 2009 7:18 am

Re: Sweden

Postby Bengt » Sun Oct 24, 2010 8:10 am

Eftersom jag var rädd för att om jag beställde ett MD-kit för att löda ihop själv, så skulle det lätt bli liggande och bli ett dammigt dåligt samvete så beställde jag faktiskt en färdig burk av Dmitri. Smidigt och inte i närheten av pengarna som tex TD-20 modulen kostar! Satsar istället på att bygga själva trumsetet både pads och cymbaler. Vilken setup använder ni? Använder ni fabrikshardware? Tycker det ska bli spännande att experimentera med piezo element och olika material ;) Har precis börjat forska i området och fattat det som Keith Raper kretsen är en väl använd krets för tex choke funktioner, någon som använder?
/Bengt
Bengt
 
Posts: 4
Joined: Wed Oct 20, 2010 11:01 pm

Re: Sweden

Postby rockdude » Sun Oct 24, 2010 10:44 am

Jag har konverterat mitt akustiska trumset med hjälp av piezo element. Har provat två olika konstruktioner; "crossbar design" (används främst av Roland) och "Reflection plate design"(Alesis, Yamaha mfl...användes av i stort sett alla innan Roland började med sin crossbar design med koner.)

Jag använder en kombination av båda kan man säga, men det är nog mest likt reflection plate design. Båda har för och nackdelar. Crossbar design med triggerkoner är lättare att få känsliga för vibrationer, vilket gör att de ofta kan trigga svaga slag bättre. Buzzrolls och liknande triggas jämnare överlag, men en bra konstruerad reflection plate design kan prestera lika bra. Triggerkonerna i Crossbar designen gör att så kallade hotspots är väldigt vanligt förekommande. I reflection plate design är hotspots inte lika tydliga utan dynamiken blir jämnade över hela slagytan. Jag rekommenderar dig att prova båda och att experimentera med material. Spännande och kul! Jag har fått snilleblixtar mer än en gång och panikåkt till Järnia för att testa något nytt material ;)

Cymbalerna jag använder är övningscymbaler i plast som jag satt dit piezo element och switchar på. Ta dig en titt på min forumtråd om hur jag konstruerade min cymbal med 3 zoner (bell, bow, edge) + choke.
viewtopic.php?f=3&t=1279
Jag har inte hunnit uppdatera med nya bilder, men om du läser hela tråden så märker du att jag gjort en del förändringar jämför med vad jag skriver i början tråden. (Började tex med att konvertera en riktig akustisk cymbal, men bytte till plast senare.)
Jag planerar (i mån av tid) att snart konvertera fyra nya plastcymbaler så då kommer en uppdaterad tutorial på hur jag går tillväga med nya bilder.
rockdude
 
Posts: 276
Joined: Wed Sep 02, 2009 7:18 am

Re: Sweden

Postby Bengt » Sun Oct 24, 2010 12:27 pm

Wow, tack för fina tips! Ja det lär ju bli en del experimenterande innan man hittar rätt :) . Jag har funderat på vilken skillnad det kan göra med koner istället för bara en vanlig skumbit. Har prövat 2box drumit 5:s trumset som triggar mycket bra och såg att de inte använder koner. En annan fråga är det fördel att använda piezo element med större diameter? Har sett någonstans att en större användes på sarg och mindre för skinn? Har du förresten några filmer på Youtube som illustrerar ditt set?

Mvh
/Bengt
Bengt
 
Posts: 4
Joined: Wed Oct 20, 2010 11:01 pm

Next

Return to Any other languages

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests